Rok Caritas

Białystok: program "Skrzydła"

Caritas Archidiecezji Białostockiej

Już drugi rok w Caritas Archidiecezji Białostockiej realizowany jest program "Skrzydła".

Już drugi rok w Caritas Archidiecezji Białostockiej realizowany jest program “Skrzydła”, skierowany do uczniów szkół różnych stopni wspierający proces edukacji i wychowania, a także w konkretny sposób wspomagający rodziny dotknięte ubóstwem.
Z tej formy pomocy skorzystało do tej pory 52 dzieci, aktualnie w programie uczestniczy 35 uczniów. Dzieci w wieku od 7 do 18 lat z rodzin wielodzietnych, niepełnych, niejednokrotnie dotkniętych bezrobociem, chorobą, nieporadnością czy innego rodzaju ubóstwem. Oczywiście lista dzieci czekających jeszcze na objęcie programem “Skrzydła” kilkunastokrotnie przewyższa liczbę aktualnie uczestniczących w programie.
Dzięki otwartym sercom i ofiarności darczyńców sponsorowane dzieci mają zapewniony posiłek, odzież, pomoce szkolne, dojazd do szkoły, nieraz także konieczne leki - to w ramach pakietu “Skrzydła na co dzień”, a także dodatkowe lekcje, udział w wycieczkach klasowych, kołach zainteresowań, kursach i pływalni - w ramach drugiej wersji tzw. “Skrzydła na przyszłość”.

Zaletą programu jest to, że inicjuje reakcję łańcuchową dobra, uaktywnia także pośrednie ogniwa pomocy - bliższe środowisko dziecka, włączając do współpracy koordynatora szkolnego - wychowawcę, pedagoga szkolnego czy katechetę.

Już po roku widoczne są pozytywne owoce wspólnego działania. U uczniów objętych programem obserwuje się nie tylko wzrost efektów w nauce - dzięki zapewnionym pomocom edukacyjnym i poczuciu większej pewności siebie, ale także częściej na ich twarzach pojawiał się uśmiech. Dzieci do tej pory izolujące się, trzymające się na uboczu klasy czy grupy w ten sposób broniące się przed drwinami ze strony innych - bogatszych, dzięki sponsorom mając zapewnioną nową odzież, odpowiedni strój sportowy przestały się już czuć “inne” - zaczęły się otwierać i angażować. Możliwość uczestniczenia w wyjazdach i wyjściach klasowych, wzrost poczucia własnej wartości powoduję, że dzieci stają się pogodniejsze i uaktywniają swoje możliwości oraz czynnie uczestniczą w życiu klasy, a także życzliwiej patrzą na innych. - W pewnej sytuacji wystarczyły firmowe buty, na które nigdy do tej pory nie mógł sobie pozwolić, by chłopak “dowartościował siebie” we własnych oczach i stał się bardziej przyjaznym kolegom. W innym przypadku zakup dodatkowych, atrakcyjnych pomocy edukacyjnych spowodował, że opóźnione w nauce dziecko zaczęło interesować się wiedzą podaną inaczej, chętniej i z większym zainteresowaniem brało udział w lekcjach - dzieli się swoimi spostrzeżeniami koordynator szkolna.

- Często słyszę słowa wdzięczności ze strony rodzin przekazywane mi przez koordynatorów szkolnych z prośbą, aby dalej przekazać je darczyńcom. Słowa świadczące jak bardzo wyciągnięta z konkretną pomocą dłoń staje się punktem zwrotnym w życiu dziecka i przywraca nadzieję osamotnionej, borykającej się z trudnościami i nie radzącej sobie rodzinie - mówi koordynator diecezjalna programu.

Darczyńcy słysząc o efektach pomocy rozciągają ją niejednokrotnie na rodzeństwo już obdarowanego, czy też wydłużają okres pomocy na dalsze miesiące, często też oferują dodatkowe wsparcie poprzez finansowanie wakacji, prezenty świąteczne itp.

- To tylko małe epizody i echa wielu dobrych owoców programu Skrzydła. Dziękuję w imieniu obdarowywanych dzieci i ich rodzin oraz własnym tym wszystkim, którzy pomagają oraz mogą i chcą pomóc - dodaje koordynator.