Spotkanie formacyjno-szkoleniowe dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas Archidiecezji Warmińskiej
Czwartek, 29 Maja 2008 17:32
Caritas Archidiecezji Warmińskiej
W Archidiecezjalnym Ośrodku Charytatywnym Caritas Archidiecezji Warmińskiej w Rybakach k. Stawigudy odbyło się 23 maja drugie z kolei, majowe spotkanie dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas i wszystkich zainteresowanych powołaniem takiego koła w swojej szkoW Archidiecezjalnym Ośrodku Charytatywnym Caritas Archidiecezji Warmińskiej w Rybakach k. Stawigudy odbyło się 23 maja drugie z kolei, majowe spotkanie dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas i wszystkich zainteresowanych powołaniem takiego koła w swojej szkole. Spotkanie rozpoczęło się Mszą św.,której przewodniczył ks. Jan Sztygiel wicedyrektor Caritas Archidiecezji Warmińskiej i administrator Archidiecezjalnego Centrum Młodzieżowego Caritas Archidiecezji Warmińskiej we Fromborku. Merytoryczną część spotkania rozpoczął ks. prał. R. Lompa dyrektor Caritas Archidiecezji Warmińskiej oraz ks. Jan Sztygiel, którzy mówili na temat pracy Szkolnych Kół Caritas i potrzeby ich powoływania w naszej archidiecezji, ponieważ ich liczba jest nadal niewielka. Prelegentami byli: Ewa Olszewska opiekun SKC przy Katolickiej Szkole Społecznej im. Św. Rodziny w Olsztynie, Sebastian Polakowski opiekun SKC przy Gimnazjum nr 8 w Olsztynie oraz Krzysztof Gajewski opiekun SKC przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Butrynach. Na temat roli opiekuna SKC mówiła Ewa Olszewska, która zwróciła uwagę na dwa aspekty jego działalności: aspekt organizacyjny i aspekt formacyjno-wychowawczy. Do tego pierwszego zaliczyła: formalności związane z założeniem koła, zapoznanie się z regulaminem SKC, a następnie dostosowanie go do potrzeb swojego koła i wdrożenie go w strukturę SKC, przeprowadzenie wyborów zarządu SKC i ustalenie terminów spotkań, wspólne z zarządem koła ułożenie planu pracy koła, kontakty z dyrekcją szkoły na terenie, której działa SKC, podział zadań wynikających z planu pracy i czuwanie nad ich realizacją, kontakt z Asystentem Kościelnym, troska o sprawny przepływ informacji, przekazywanie zebranych funduszy do Caritas lub wydatkowanie je na określone cele charytatywne, współpraca z Caritas Archidiecezji Warmińskiej. Do zadań wychowawczych zaliczyla: Wychowywanie członków SKC w duchu miłości bliźniego, Integracja członków koła poprzez regularne spotkania, wspólne przedsięwzięcia, udział w imprezach zewnętrznych, uwrażliwianie dzieci i młodzieży na potrzeby innych, zaszczepienie i pogłębienie ideii wolontariatu jako świadomej, dobrowolnej i bezpłatnej działalności na rzecz innych,troska o rozwój duchowy i formację katolicką członków koła, inspirowanie do bycia coraz lepszym w nauce, życiu i środowisku rówieśniczym, pomoc w wyborze patrona koła spośród świętych kościoła katolickiego i inspirowanie do naśladowania go.
Następnie głos zabrał Sebastian Polakowski, który mówił na temat wolontariatu dziecięco-młodzieżowego w kontekście dobrych praktyk. Na przykładzie pracy swojego Koła zilustrował jak może wyglądać funkcjonowanie SKC. To przede wszystkim działania podejmowane na rzecz potrzebujących w swoim środowisku. Bardzo ważne jest również włączanie się do ogólnopolskich akcji organizowanych przez Caritas Polska jak: Jałmużna Wielkopostna, Wigilijne dzieło pomocy Dzieciom, czy też Światowy Dzień Chorego (11.lutego) ? odwiedziny chorych dzieci w szpitalu. Wspaniałym motywem działania SKC jest udział w akcji żonkilowej Pola Nadziei, dzięki której wspieramy Hospicjum Domowe Caritas Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie. Na koniec Polakowski powiedział, że wszystkie akcje podejmowane przez SKC są elementem pracy formacyjnej członków SKC.
Prawną stronę działania SKC w Archidiecezji Warmińskiej omówił Krzysztof Gajewski. Uwagę zebranych zwrócił na akty prawne warunkujące powstanie i działanie SKC w placówkach oświatowych Archidiecezji Warmińskiej. Są to: Ustawa o Systemie Oświaty z dn. 7. września 1991 r. (art.58 ust. 6 ? prawa i obowiązki ucznia)? Rozporządzenie MEN z dnia 21. maja 2001 r. dot. ramowego statutu dla szkół publicznych, Statut Szkoły ? najważniejszy akt prawny dot. Szkolnego Koła Caritas (jeśli jest w nim zapis o SKC), Kodeks Prawa Kanonicznego ? kan. 298 ? 311 (normy ogólne), kan. 312-320 (normy szczegółowe) dot. działania Caritas Diecezjalnych, Statut Caritas Archidiecezji Warmińskiej z dnia 4. marca 2005 r. Rozdz. VII, Par. 21.i 22. Następnie Gajewski powiedział, że działalność SKC usankcjonowana jest Regulaminem SKC, który nadawany jest z dekretem powołującym koło do życia przez Dyrektora Caritas Archidiecezji Warmińskiej. Z wnioskiem o umożliwienie utworzenia koła w szkole występuje dyrektor szkoły. Następnie wyznaczony opiekun koła opracowuje plan dydaktyczno-wychowawczy pracy koła, który jest zatwierdzany do realizacji przez dyrektora szkoły. Krzysztof Gajewski zauważył, że najważniejsze jest jednak zaangażowanie moderatorów życia wspólnotowego koła, przede wszystkim opiekuna, który dostrzega w środowisku szkolnym potrzebę wzmocnienia oddziaływań wychowawczych opartych o ewangeliczną aksjologię miłosierdzia.
Następnie ks. Marian Midura wicedyrektor Caritas Archidiecezji Warmińskiej, Krajowy Duszpasterz Kierowców i administrator Archidiecezjalnego Ośrodka Charytatywnego Archidiecezji Warmińskiej w Rybakach k. Stawigudy opowiedział o działalności nowego ośrodka charytatywnego w naszej archidiecezji. Świadectwa o posłudze w Hospicjach Domowych Caritas w Archidiecezji Warmińskiej złożyły s. Weronika Mościcka ? kierownik Hospicjum Domowego Caritas w Olsztynie i Czesława Jarkowska ? kierownik Hospicjum Domowego Caritas w Nidzicy. Część szkoleniową spotkania podsumował ks. Józef Midura Proboszcz Parafii św. Magdaleny w Rozogach powołując się na doświadczenia pracy katechetycznej z młodzieżą. Podkreślił rolę katechety jako świadka Chrystusa w pracy formacyjnej członków SKC.
- Część integracyjna spotkania odbyła się w malowniczym otoczeniu ośrodka przy ognisku nad jez. Łańskim. Ewa Olszewska zadbała o śpiew, który towarzyszył nam w czasie szkolenia i sprzyjał modlitewnej refleksji. Krystyna Kucewicz czuwała nad organizacją spotkania i na koniec oprowadziła nas po ośrodku - opowiada opiekun Szkolnego Koła Caritas ZSP Butryny Krzysztof Gajewski. - Wszyscy jesteśmy zgodni, że siłą praktyki wychowawczej Szkolnego Koła Caritas jest pogłębiona formacja dzieci i młodzieży, która wymaga?nade wszystko, ?formacji serca?: trzeba ich prowadzić ku takiemu spotkaniu z Bogiem w Chrystusie, które by budziło w nich miłość i otwierało ich serca na drugiego, tak, aby miłość nie była już dla nich przykazaniem nałożonym niejako z zewnątrz, ale konsekwencją wynikającą z ich wiary, która działa przez miłość - dodał Krzysztof Gajewski.