Rok Caritas

"Umiejętności interpersonalne" - szkolenie dla wolontariuszy i pracowników

Caritas Diecezji Toruńskiej

W Centrum Informacji, Aktywizacji Zawodowej i Wolontariatu utworzonego niedawno w Grudziądzkim Centrum Caritas odbyło się pierwsze z cyklu szkoleń dla wolontariuszy i pracowników pt. "Umiejętności interpersonalne"

Szkolenie prowadziła Sylwia Tubielewicz-Olejnik z Europejskiego Centrum Współpracy Młodzieży w Toruniu a uczestniczyli w nim wolontariusze i pracownicy Centrum Informacji, Aktywizacji Zawodowej i Wolontariatu utworzonego niedawno w Grudziądzkim Centrum Caritas.

Program obejmował takie zagadnienia jak:

- psychologia kontaktów interpersonalnych - jak osobowość wpływa na relacje z innymi
- umiejętności komunikacji - techniki komunikacyjne (jasne wyrażanie oczekiwań, wspieranie rozmówcy, odzwierciedlanie, parafrazowanie, wyrażanie uznania, konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki, podsumowywanie)
- blokady komunikacji interpersonalnej
- rola pytań w rozmowie i w budowaniu relacji z innymi
- język ciała (jak okazać pewność siebie, otwartość, entuzjazm i zaangażowanie, jak utrzymać kontakt wzrokowy, jak odczytywać język ciała rozmówcy itp.)
- czynniki wspomagające kontakt - uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne procesu komunikowania się

Przewidziano jeszcze cztery dwudniowe szkolenia, z których najbliższe dotyczyć będzie zarządzania zasobami ludzkimi. Szkolenia, w których uczestniczy jednorazowo 25 osób, finansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PHARE 2001.