Rok Caritas

Tydzień Miłosierdzia w Caritas DWP

Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej

W II niedzielę wielkanocną obchodziliśmy w całym Kościele Święto Miłosierdzia Bożego, które jest też świętem patronalnym Caritas w Polsce.  Praska Caritas, włączając się w te obchody, przygotowała wiele inicjatyw, które realizowane będą w dniach 7-14 kwietnia br.

•  7 kwietnia – Msza św. na otwarcie Tygodnia Miłosierdzia - katedra Św. Floriana g. 9.30 – słowo do wiernych diecezji wygłosi dyrektor Caritas DWP

•  Caritas DWP w mediach:
- codzienny Ewangeliarz w Radiu Warszawa (godz. 6.15; 12.02; 15.45; 21.02) – komentarze do ewangelii pod kątem tematu Miłosierdzia autorstwa dyrektora ks. Dariusza Marczaka

Audycje Caritas w dniach:

- 8.04 (pn) godz. 13.40 – ks. dyrektor Dariusz Marczak, Małgorzata Flaga, Ewa Konowrocka; temat – Stacje Opieki, opieka hospicyjna;

- 9.04 (wt) godz. 9.40 – ks. sekretarz Rafał Paździoch, Paulina Rozynek; temat – opieka nad dzieckiem (świetlice, pomoc rodzinom wielodzietnym, SKC);

- 12.04 (pt) godz. 13.40 – ks. wicedyrektor Andrzej Kowalski; temat – opieka nad osobami niepełnosprawnymi, w tym intelektualnie;

•  13-14 kwietnia – Akcja Bezpieczna Przystań na rzecz Domu Samotnej Matki w Zielonce;
(więcej: https://www.facebook.com/bezpiecznaprzystan2013)

•  13 kwietnia – Pielgrzymka pracowników i wolontariuszy Caritas DWP do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach.

Dni Otwarte w placówkach Caritas:

HARMONOGRAM  DNI  OTWARTYCH  W  PLACÓWKACH  CARITAS  DIECEZJI  WARSZAWSKO-PRASKIEJ

08.04.2013 – poniedziałek

WARSZTATY  TERAPII   ZAJĘCIOWEJ,  ul. Wyszyńskiego 58, Mińsk Mazowiecki

W WTZ możemy zaproponować w zależności od ilości chętnych osób udział w zajęciach w pracowniach: KULINARNEJ, PLASTYCZNEJ, OGRODNICZEJ, MUZYCZNEJ, TKACKIEJ, TECHNICZNEJ i pomaganie naszym uczestnikom w wykonywaniu ich codziennych zadań. Zajęcia odbywają się w godz. 10.00 – 15.00.

09.04.2013 – wtorek

ŚRODOWISKOWY  DOM  SAMOPOMOCY,   ul. Kościelna 18, Mińsk Mazowiecki

Proponuję następujący przebieg wizyty studyjnej odbywanej w ŚDS:

9.00-10.00 – Spotkanie z personelem.

Omówienie zasad działania i metod pracy stosowanych w środku. Charakterystyka beneficjentów. Wyjaśnienie pytań, obaw i wątpliwości. Omówienie sposobów nawiązywania kontaktu z osobami chorującymi psychicznie.

10.00-12.00 – Udział w treningu kulinarnym w roli pomocnika terapeuty.

Uczestnicy każdego dnia w czteroosobowej grupie przygotowują posiłek. Ustalają, co ma być gotowane, na ile osób. Przygotowują listę zakupów, dysponując dokładnie ustaloną kwotą. Następnie wychodzą do sklepu. Kupują niezbędne rzeczy. Przygotowują posiłek i sprzątają po nim. Uczestnicy przygotowują posiłek samodzielnie. Rolą terapeuty jest jednak wyjaśnianie pojawiających się często nieporozumień i konfliktów interpersonalnych, motywowanie do pracy i do przestrzegania zasad higieny. Uczestnicy podczas treningu kulinarnego są również uczeni współpracy i oszczędnego gospodarowania środkami finansowymi. Nasi goście jako pomocnicy terapeutów będą uczestniczyć w tym procesie.

12.00-13.30 – Udział w treningu umiejętności społecznych w roli obserwatora.

Jedną z form zajęć prowadzonych w ŚDS jest trening umiejętności społecznych. Są to zajęcia prowadzone w kilkunastoosobowej grupie uczestników przez dwoje terapeutów. Podczas zajęć omawiane są sposoby zachowania i rozumienia różnych trudnych sytuacji społecznych oraz odgrywane są scenki, podczas których uczestnicy mają okazję próbować nowych zachowań (np. proszenie, dziękowanie, zwracanie uwagi, mówienie o swoich emocjach). Zajęcia prowadzone są jednocześnie w dwóch grupach: w pierwszej grupie – dla osób w lepszym stanie zdrowia psychicznego i w drugiej grupie – dla osób w gorszym stanie zdrowia psychicznego. Nasi goście będą mogli wejść na takie zajęcia i zapoznać się z pracą terapeutów i uczestników.

14.00-14.30 – Wspólny posiłek;

14.30-15.00 – Udział w treningu porządkowym w roli pomocnika terapeuty.

Uczestnicy również samodzielnie dbają o porządek w ośrodku. Przestrzeń podzielona jest na obszary a do każdego obszaru przypisani są uczestnicy dyżurni odpowiedzialni za porządek w tym miejscu. Podobnie jak w przypadku treningu kulinarnego uczestnicy realizują swoje obowiązki samodzielnie. Rolą terapeuty jest jednak wyjaśnianie pojawiających się często nieporozumień i konfliktów interpersonalnych, motywowanie do pracy a czasami pokazanie, w jaki sposób praca ma zostać wykonana. Nasi goście jako pomocnicy terapeutów będą uczestniczyć w tym procesie.

15.00-16.00 – Dyskusja z udziałem gości, uczestników i terapeutów na temat stygmatyzacji osób chorujących psychicznie.

Podczas dyskusji uczestnicy, terapeuci i goście będą rozmawiać na temat obaw i uprzedzeń związanych z doświadczeniem choroby psychicznej. Będzie to okazja do nawiązania głębszego kontaktu z osobami chorującymi psychicznie oraz do zweryfikowania swoich opinii na temat osób chorujących.

16.00-17.00 – Omówienie wrażeń z dnia w ramach spotkania z personelem.

10.04. 2013 – środa

KATOLICKI  OŚRODEK  DLA  OSÓB  SPECJALNEJ  TROSKI, ul. Grochowska 194/196, Warszawa (obok Domu Słowa Bożego)

Tego dnia, zgodnie z harmonogramem zajęć przewidujemy do wyboru:
9.00 – 11.30 – Zajęcia do wyboru:

  • Zajęcia z haftu krzyżykowego;
  • Zajęcia tkackie;
  • Zajęcia kulinarne – przygotowanie posiłku dla wszystkich

11.30 – wspólny posiłek;

12.15 – 14.00 – Zajęcia poznawczo-geograficzne z emerytowanym profesorem UW.

Uwaga! Przynosimy ze sobą  buty na zmianę, co pozwoli jeszcze bardziej poczuć  domową atmosferę tego Ośrodka.

11.04.2013 – czwartek

ŚWIETLICA  IM. ŚW. URSZULI  LEDÓCHOWSKIEJ,  ul. Korkowa 27, Warszawa

Tego dnia proponujemy:

14.00 – 15.00 – odrabianie lekcji i praca edukacyjna z podopiecznymi;
15.00 – 16.00 – wspólne przygotowanie posiłku i posiłek;
16.00 – 18.00 – zajęcia plastyczne, zajęcia graffiti (most siekierkowski), zajęcia wokalne
(ewentualnie zajęcia foto-montaż).

12.04.2013 – piątek

DOM  OTWARYCH  SERC,  ul. Tadeusza 12, Otwock

Proponujemy dla pracowników Caritas DWP:

CIK:

- pomoc kobietom w napisaniu pisma (np. do instytucji pomocowych, do rzeczników itp.);

- zajęcia kulinarne (np: wspólne przygotowanie prostego posiłku, upieczenie ciasta itp.);

- prace w terenie (ogród);

Punkt przedszkolny (dzieci w wieku 3-5 lat)

- czytanie książek,

- zorganizowanie zabawy w sali,

-  zorganizowanie zabawy na placu zabaw,

- wspólna zabawa integrująca mamy i dzieci.