Warszawa: "Mama robi karierę" - czwarta edycja projektu "Mama w pracy"
Poniedziałek, 26 Listopada 2007 11:53
Zdecydowana większość polskich matek, aż 82 proc., chce łączyć macierzyństwo z pracą - wynika z raportu "Macierzyństwo a praca zawodowa kobiet" przeprowadzonego na zlecenie Fundacji św. Mikołaja przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC.Zdecydowana większość polskich matek, aż 82 proc., chce łączyć macierzyństwo z pracą - wynika z raportu "Macierzyństwo a praca zawodowa kobiet" przeprowadzonego na zlecenie Fundacji św. Mikołaja przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badania są częścią kampanii "Mama w pracy", która potrwa do połowy grudnia i będzie kontynuowana w następnych latach.
Celem projektu "Mama w pracy" organizowanego przez Fundację św. Mikołaja jest zwiększenie świadomości dotyczącej sytuacji matek na rynku pracy oraz poprawa warunków pracy dla matek. Tematem czwartej edycji kampanii jest kariera zawodowa matek, ich awanse i podwyżki w pracy.
Badania wskazują, że dla 80 proc. matek chwile spędzone z dzieckiem są cenniejsze niż praca, a 63 proc. z nich, gdyby mogło, wolałoby zostać w domu z dzieckiem. Jednak co druga kobieta - 52 proc. - jest zdania, że dzięki pracy jest lepszą mamą. - Kobiety chętnie łączą pracę z macierzyństwem, co pokazuje, że praca wnosi ich zdaniem również w domu jakąś nową wartość, że jest to dla nich istotna dziedzina życia - tłumaczy Karolina Błaszczyk, koordynator akcji "Mama w pracy".
Niewielka część matek, około jednej trzeciej, uważa, że praca jest niezbędnym warunkiem szczęścia. Niewysoki odsetek z nich deklaruje, że pracuje tylko dla pieniędzy. Prośby o awans lub podwyżkę, tak jak i ich otrzymywanie, okazały się niezależne od płci i posiadania dzieci.
"Daję sobie radę, bo mogę punktualnie wyjść z pracy" - to hasło z plakatów propagujących kampanię społeczną. Właśnie możliwość punktualnego wychodzenia z pracy - jak wynika z badań - jest jedną z najważniejszych cech pracy przyjaznej matkom. - Mamy bardzo nie lubią zostawać w pracy w nadgodzinach, co nie znaczy, że nie są efektywne - mówi Karolina Błaszczyk.
- Większość matek charakteryzuje bardzo duża dyscyplina czasu pracy. Potem mają zarezerwowany czas na życie rodzinne. Możliwość punktualnego wychodzenia z pracy jest warunkiem zdrowej równowagi łączenia życia rodzinnego z zawodowym - wyjaśnia koordynator akcji.
Zdaniem matek, największe trudności w powrocie do pracy po urodzeniu dziecka są natury psychologicznej. - Mamy bardzo tęsknią za swoimi dziećmi, dlatego chciałyby, aby firma przyjazna matce oferowała elastyczne godziny pracy, możliwość pracy w domu czy żłobki i przedszkola przy zakładach pracy - mówi Błaszczyk.
Kampania Fundacji św. Mikołaja została poprzedzona największymi jak dotąd w Polsce badaniami socjologicznymi, diagnozującymi sytuację matek w pracy. Wyniki badań były upubliczniane w kolejnych edycjach kampanii medialnej. Podczas akcji informacyjnej zwracano uwagę szerokiej opinii publicznej na trudności w łączeniu macierzyństwa z pracą zawodową, by w ten sposób wpłynąć na pozytywne zmiany na rynku pracy.
- Już teraz możemy mówić o sukcesie akcji. Badania pokazują, że ludzie odebrali akcję także jako propagowanie macierzyństwa, co też było naszym celem. Zdarza się też, że pracodawcy dzwonią do nas i pytają, jak stworzyć firmę przyjazną matkom - dodaje Karolina Błaszczyk.
W tym roku akcji towarzyszyła kampania reklamowa, poprzedzona badaniami na temat sytuacji matek w pracy, przeprowadzonymi przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Kampania składała się z czterech części poruszających rożne problemy matek w pracy. W maju była to "Ciąża a praca", w lipcu "Mama wraca do pracy", we wrześniu "Być mamą w pracy". Ostatnia, listopadowa, dotyczyła kwestii kariery zawodowej i awansu kobiet w pracy.
Organizatorzy kampanii prowadzą także konkurs dla firm "Mama w pracy", który ma wyłonić firmę przyjazną matkom. Finał konkursu odbędzie się w grudniu. Projekt "Mama w pracy" będzie kontynuowany w kolejnych latach.
Partnerami projektu są EFS, Caritas Polska, Rzeczpospolita, AMS, Instytut MillwardBrown SMG/KRC, dom mediowy Initiative Media, oraz TVP 2.
Fundacja św. Mikołaja zajmuje się badaniem i rozwiązywaniem skutków kryzysu solidarności z potrzebującymi. Fundacja (wcześniej Agencja św. Mikołaja) od lat organizuje kampanie na cele społeczne i kulturalne. Jest laureatem nagrody TOTUS 2006 w kategorii "Propagowanie nauczania Ojca Świętego Jana Pawła II" oraz laureatem pierwszej nagrody Pro Publico Bono za najlepszą inicjatywę obywatelską w 2005 r.